THE STRATEGIES USED BY THE GOOD SPEAKER STUDENTS IN DEVELOPING SPEAKING PERFORMANCE AT ENGLISH STUDY PROGRAM DAYANU IKHSANUDDIN UNIVERSITY

La Mido

Abstract


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi strategi yang digunakan oleh siswa
pembicara yang baik pada program studi Bahasa Inggris Universitas Dayanu Iksanuddin
dalam meningkatkan keterampilan berbicara mereka. Penelitian ini menggunakan penelitian
kualitatif, yang dikategorikan sebagai studi kasus. Subyek penelitian ini adalah 3 mahasiswa
Program Studi Bahasa Inggris Universitas Dayanu Ikhsanuddin. Kuesioner adalah instrumen
yang digunakan dalam mengumpulkan data.
Temuan penelitian menunjukkan bahwa siswa menggunakan 6 strategi dalam belajar
bahasa Inggris, ada, 1) strategi memori: menghafal daftar kata-kata baru, mencoba
mengatakan berulang kali atau menulis kata-kata bahasa Inggris baru dalam kalimat,
meninjau pelajaran bahasa Inggris sering; 2) strategi kognitif: cobalah untuk berbicara
bahasa Inggris dengan teman-teman, meniru ucapan penutur asli, cobalah mengucapkan katakata
bahasa Inggris baru, membuat kalimat dalam bahasa Inggris, mendengarkan musik
Inggris, menonton film atau video Inggris, membuka kamus atau menerjemahkan google,
membaca buku, komik, dan artikel dalam bahasa Inggris, menganalisis pola tata bahasa dari
pembicaraan pembicara; 3) strategi kompensasi: mengubah bahasa ibu untuk berbicara,
mengulangi kata-kata atau kalimat dengan mitra percakapan mereka untuk mencapai
pemahaman yang lebih baik, mencoba menafsirkan atau memprediksi makna yang tepat,
menggunakan gerakan dalam bahasa Inggris; 4) strategi metakognitif: menunda produksi
pidato untuk lebih memperhatikan para dosen atau teman, mencari peluang dengan berusaha
mencari tahu bagaimana bahasa bekerja dengan membaca buku, dan berbicara dengan orang
lain, menganalisis pola gramatikal kalimat yang telah ditulis atau diucapkan, mengamati
gerakan bibir atau bahasa tubuh; 5) strategi afektif: memotivasi diri sendiri untuk berbicara
bahasa Inggris tanpa takut membuat beberapa kesalahan; 6) strategi sosial: meminta
pembicara dalam bahasa Inggris untuk mengulang atau berbicara, mengkonfirmasi
pemahaman mitra berbicara dalam bahasa Inggris, meminta teman untuk saran dalam bahasa
Inggris, berinteraksi dengan teman-teman di media sosial. Berdasarkan hasil, strategi yang
terutama digunakan oleh responden adalah strategi kognitif.
Kata Kunci : Strategi, Kinerja, siswa
ABSTRACT
This research aims to investigate the strategies used by the good speaker students at
English study program of Dayanu Iksanuddin University in improving their speaking skill.
This research applied a qualitative research, categorized as case study. Subject of this research
was 3 students of English Study Program Dayanu Ikhsanuddin University. Questionnaire was
the instrument used in collecting the data.
Research findings show that the students used 6 strategies in learning English, there
were, 1) memory strategies: memorize lists of new words, try to say repeatedly or write new
English words in sentence, reviewing English lesson often; 2) cognitive strategies: try to speak
English with friends, imitate native speakers’ pronunciation, try to say new English words,
create sentences in English, listening English music, watch English movies or videos, open
dictionary or google translate, reading books, comic, and articles in English, analyzing
grammar pattern of speakers’ talks; 3) compensation strategies: switching mother tongue to
speak, repeating words or sentences with their conversation partners to achieve better
understanding, trying to interpret or predict exact meanings, using gesture in English; 4)
metacognitive strategies: delaying speech production to pay more attention to the lecturers or
friends, seeking opportunities by making effort to find out how language works by reading
book, and talking with other people, analyzing grammar pattern of the sentences that has
written or spoken, observing lips motion or body language; 5) affective strategies: motivating
own self to speak English without being afraid make some mistakes; 6) social strategies: ask
speakers in English to repeat or speak, confirm speaking partners understanding in English, ask
friends for advice in English, interact with friends in social media. Based on the result, the
strategy mainly used by the respondents was cognitive strategy.


Full Text:

PDF

References


REFFERENCES

O’Malley, J and Chamot, A.U. 1990.

Learning Strategies in Second

Language Acquisition. Cambridge:

Cambridge University Press.

Nunan, D. 1995. Language Teaching

Methodology. New York: Prentice Hall.

Syamsudin. 2016. The Use of Non

Linguistics Means Strategies as a

Speaking-problem Solving in EFL

Learning. International Journal of

English Language Education: Vol. 4,

No. 2: 2016. Makrothink Institute.

Wood, D. 2007. Kiat Mengatasi

Gangguan Belajar. Katahati:

Jogjakarta.

Gay, et al. 2006. Educational Research.

New Jersey. Pearson Prentice Hall.

Merriam, S.B. 1998. Qualitative

Research and Case Study Application in

Education. San Francisco: Jossey-Bass

Publishers.

Oxford, R.L. 1990. Language Learning

Strategies: What Every Teacher Should

Know?. Boston: Heinle & Heinle.

Johnson, B., & Christensen, L. 2000.

Educational Research, Quantitative and

Qualitative Approaches. USA: Allyn

and Bacon. https://afidburhanuddin.

wordpress.com/2013/09/24/teknikpengumpulan-

data-3/. (Accessed on

June 7, 2017).

Hardan, A.M. 2013. Language

Learning Strategies: A General

Overview. Social and Behavior

Sciences: 106, 1712-1726. Procedia.

Purpura, J. 1999. Learner characteristics

and L2 test performance. In R. L.

Oxford (Ed.), Language Learning

Strategies in the Context of Autonomy,

Synthesis of Findings from the

International Invitational Conference on

Learning Strategy Research (pp. 61-63).

Teachers College, Columbia University,

New York.

Dreyer, C. & Oxford, R. 1996:

Learning strategies and other predictors

of ESL proficiency among Afrikaansspeakers

in South Africa. In R. Oxford

(Ed.), Language Learning Strategies

Around the World: Cross-cultural

Perspectives (pp. 61-74). Manoa:

University of Hawaii Press.

Ehrman, M. & Oxford, R. 1990. Adult

Language Learning Styles and

Strategies in an Intensive Training

Setting. Modern Language Journal: 74,

-326.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 AKADEMIKA JURNAL

503 Service Unavailable

Service Unavailable

The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

Additionally, a 503 Service Unavailable error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.